Toren
In de toren hangen: de grote luidklok ‘Willem Wegewaert’, de replica van het Angelusklokje en de klokken van het Oranjecarillon.
De luidklok ‘Willem Wegewaert’ is gegoten door klokkengieter Willem Wegewaert te Deventer in het jaar 1595.
Middellijn: 1.20 m, gewicht: 1148 kg.
Op dinsdag 10 augustus 1943 werd de klok van Willem Wegewaert door de bezetter uit de kerktoren van Sassenheim gehaald met de bedoeling om deze om te smelten en te gebruiken voor de oorlogsindustrie.
Bij het naar buiten lieren brak de kabel en tot grote schrik van de omstanders suisde de klok met grote snelheid naar beneden. De klok werd afgevoerd en met alle andere geroofde M-klokken door de Mijnendienst opgeslagen op het terrein van de Verenigde Glasfabrieken te Leerdam.
Het klipperschip ‘Hoop op Zegen’ van schipper J. van Dijk uit Dordrecht werd op 23 oktober 1944 door de Duitse weermacht gevorderd om de M-klokken naar Duitsland te vervoeren. Schipper van Dijk was niet bereid om dit werk voor de Duitsers op te knappen. Hij verliet zijn schip en het transport werd opgedragen aan de onervaren schipper Marten Homma.
In de nacht van 6 januari 1945 voer het klokkenschip over het IJsselmeer langs Urk. Daar liep het schip vast op de beruchte ondiepte, de ‘Vormt’, en kwam tot zinken. De Duitsers gaven de firma Hoekman uit Urk opdracht om het schip te bergen, maar zij besloten om de berging van het schip te saboteren.
Op 20 oktober 1945 berichtte de ‘Sassenheimsche Courant’ dat de klok was gevonden en op zaterdag 27 oktober 1945 kon men de klok weer horen luiden.
De luidklok ‘Willem Wegewaert’ is gegoten door klokkengieter Willem Wegewaert te Deventer in het jaar 1595.
Middellijn: 1.20 m, gewicht: 1148 kg.
Op dinsdag 10 augustus 1943 werd de klok van Willem Wegewaert door de bezetter uit de kerktoren van Sassenheim gehaald met de bedoeling om deze om te smelten en te gebruiken voor de oorlogsindustrie.

Het klipperschip ‘Hoop op Zegen’ van schipper J. van Dijk uit Dordrecht werd op 23 oktober 1944 door de Duitse weermacht gevorderd om de M-klokken naar Duitsland te vervoeren. Schipper van Dijk was niet bereid om dit werk voor de Duitsers op te knappen. Hij verliet zijn schip en het transport werd opgedragen aan de onervaren schipper Marten Homma.
In de nacht van 6 januari 1945 voer het klokkenschip over het IJsselmeer langs Urk. Daar liep het schip vast op de beruchte ondiepte, de ‘Vormt’, en kwam tot zinken. De Duitsers gaven de firma Hoekman uit Urk opdracht om het schip te bergen, maar zij besloten om de berging van het schip te saboteren.
Op 20 oktober 1945 berichtte de ‘Sassenheimsche Courant’ dat de klok was gevonden en op zaterdag 27 oktober 1945 kon men de klok weer horen luiden.
terug